Фото: publishwhatyoufund.org

У першому рейтингу «Прозорості допомоги» [1], який опублікувала британська організація Publish What You Fund (Кажи, на що даєш гроші), Європейський банк реконструкції і розвитку (ЄБРР) та Європейський інвестиційний банк (ЄІБ) посідають далеко не перші позиції. Серед проектів, що фінансують ці два банки в Україні, є проекти зі спірним екологічним майбутнім.

У рейтингу «Прозорості допомоги» ЄІБ стоїть на 37-му місці з 58 установ, і значно відстає від інших міжнародних фінансових організацій, включаючи Міжнародну Агенцію Розвитку (підрозділ Світового банку) (1) і Африканський банк розвитку (3). Європейський інвестиційний банк є «прозорим» лише на 26%, що відповідає оцінці «погано», і це головним чином обумовлено тим, що банк надає дуже обмежену інформацію про свої проекти. Крім того, ЄІБ не приділяє належної уваги ефективності своєї допомоги і не дуже переймається тим, чи йдуть його кошти на нагальні потреби даної країни [2]. Така ситуація загрожує тим, що кошти ЄІБ можуть звести нанівець зусилля інших донорів, і банку надзвичайно важко оцінити вплив своїх кредитів.

«Якщо ЄІБ хоче відігравати більш активну роль в області фінансування розвитку він повинен дослухатися до рекомендацій Європарламенту [3] і громадянського суспільства, щоб стати більш демократичним, прозорим і підзвітним, – говорить Карін Крістіансен, керівник Publish What You Fund. – Якщо ЄІБ справді бажає наслідувати приклад Африканського банку та Європейської комісії, він має приєднатись до Ініціативи прозорості міжнародної допомоги».

«Державна організація, яка називає себе «банком ЄС» повинна бути взірцем прозорості», – каже Олена Міскун, координатор Національного екологічного центру України, що є членом мережі організацій «Bankwatch», яка стежить за тим, щоб проекти, на які дають кошти міжнародні фінансові інституцій організації, не були шкідливими для людей і природи.

Цей рейтинг підтверджує попередні висновки, яких дійшла громадська організація «Противага» (до складу якої входить мережа «Bankwatch») [5]: кредити ЄІБ, що надаються через фінансових посередників, таких як комерційні банки або фонди прямих інвестицій, є найбільш проблемними з позиції прозорості.

Банк ЄБРР займає 15 місце з 58 міжнародних організацій і державних установ, що займаються розподілом допомоги. Оцінка його прозорості — «помірна».

«Проблема в тому, що ЄБРР не надає завчасно і достатньо інформації громадськості про проекти, які він фінансує, – говорить Олена Міскун. – В останні роки банк все частіше не розкриває інформацію про проекти в галузі природних ресурсів до моменту затвердження, списуючи це на вимоги комерційної таємниці. Занадто часто оприлюднення важливої ​​інформації залишається на розсуд виконавців проекту. Ще одним приводом для занепокоєння є відсутність будь-яких даних про конкретні екологічні і соціальні результати проектів, що фінансуються ЄБРР».

Наразі ЄБРР розглядає можливість надання грошей Україні для підвищення безпеки на ядерних реакторах. На перший погляд, це виглядає привабливо, але швидше за все, таким чином буде фінансуватися подовження термінів експлуатації старих енергоблоків. [6] (https://necu.org.ua/ebrr-finansuvatyme-stari-reaktory/)

У той же час ЄБРР та ЄІБ активно вкладають гроші у будівництво високовольтних ліній електропередач в Україні, що на думку експертів Національного екологічного центру України та інших громадських організацій, є підтримкою ядерної інфраструктури (для виведення електроенергії з атомних електростанцій на експорт).

Примітки для редакторів:

[1] З рейтингом Прозорості допомоги можна ознайомитися тут: http://www.publishwhatyoufund.org/index

[2] ЄІБ не підписав Паризької декларації і не є частиною моніторингу та оцінки. Паризька декларація була прийнята в 2005 році і базується на багаторічному досвіді роботи в царині розвитку і визначає, які принципи, цілі та завдання насправді сприяють розвитку країн та спільнот. Україна підписала декларацію у 2007 році:
http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/998_271

[3] В якості умови розширення мандату банку на зовнішнє кредитування, переважна більшість членів Європарламенту закликали ЄІБ до переходу на більш демократичні, прозорі і підзвітні засади роботи:
http://www.counterbalance-eib.org/?р=847

[4] Питання прозорості операцій ЄІБ було досліджене в докладі мережі «Противага» – «Гроші наші – проблеми ваші: Чого ЄІБ волів би не розповідати про свою роботу в Африці»: http://www.counterbalance-eib.org/?p=27 (англ.) https://necu.org.ua/eib-africa/ (укр.) і «Добробут корпорацій і ілюзія розвитку» : http://www.counterbalance-eib.org/?p=364

[5] «Противага» – Європейська коаліція неурядових організацій у сфері розвитку і захисту довкілля, заснована у 2007 році, її завданням є критика ЄІБ. До складу входить мережа CEE Bankwatch Network (Східна та Центральна Європа), Amis de la Terre (Франція), urgewald (Німеччина), Campagna per la Riforma della Banca Mondiale (Італія), BothEnds (Нідерланди), Bretton Woods Project (Великобританія).

[6] Експлуатація ядерних енергоблоків у понадпроектний термін. Світова практика і особливості процесу в Україні:
https://necu.org.ua/wp-content/plugins/wp-download_monitor/download.php?id=130

За додатковою інформацією звертайтесь:

Олена Міскун
Національний екологічний центру України,
+38 044 238 62 60
miskun at bankwatch.org