На території національного природного парку “Гомільшанські ліси” з 5 по 21 серпня 2011 року пройшов двотижневий табір “Школа молодого природоохоронця”. Школу проведено за підтримки відділу преси, освіти та культури Посольства Сполучених штатів Америки в Україні.

Головними організаторами виступили Всеукраїнська громадська організація “Національний екологічний центр України” та його філія у місті Харків, Дружина охорони природи “Зелене майбутнє” міста Києва. Партнерами виступали громадська організація “Агентство міжнародного співробітництва” та національний природний парк “Гомільшанські ліси”.

Проведення подібних заходів у форматі наметового табору було обумовлено необхідністю у навчанні та згуртування молодих членів природоохоронної спільноти. Обраний формат сприяв налагодженню тісної співпраці між окремими організаціями та групами активістів. Під час школи проведено низку лекцій, практичних занять, тематичних круглих столів та окремих заходів з допомоги парку.

Проведення табору на території національного природного парку дозволило безпосередньо під час заходу провести практичні заходи щодо допомоги НПП, випробувати на практиці отримані під час лекцій теоретичні знання щодо методик проведення природоохоронних заходів тощо.

На Школі-2011 були присутні учасники у кількості 16 людей з Дружини охорони природи Харкова, ДОП „Зелене майбутнє” Києва, ДОП „Фенікс” Дніпропетровська, ДОП Московського державного університету, ДОП Чебоксарів, ініціативні групи з села Буда Черкаської області та Донецька.

Викладачами та тренерами виступали досвідчені спеціалісти у різних сферах охорони природи з наступних організацій: екологічна группа “Печеніги”, Національний екологічний центр України, Дружина охорони природи Харкова, Дружина охорони природи Московського державного університету (Російська Федерація), Дружина охорони природи “Зелене майбутнє” міста Києва, „Майстерня для всіх істот” (Pracownia na rzecz Wszystkich Istot) (Люблін, Польша), Харківський Національний університет імені Каразіна (психологічний факультет), „Всеукраїнська Екологічна Ліга” (Дніпропетровськ), НПП “Гомільшанські ліси”.

Серед тем проведених занять були наступні: ідеологія охорони природи, ідеологія природоохоронних організацій, основи заповідної справи, орієнтування на місцевості, виживання в польових умовах, робота в команді, основні методи пропагандистської роботи (співпраця зі ЗМІ, медіаактивізм та інші), організація та проведення природоохоронних кампаній, боротьба з пожежами на природних територіях, інспектування заказників, офіційне листування, доступ до інформації, діловодство в громадській організації, організація та проведення акцій та громадських кампаній, політика та екологія, раціональне використання ресурсів, екологія та психологія, досвід роботи Польщі в галузі охороні природи.

Майже після кожного заняття учні проходили практику, обираючи певну природоохоронну проблематику. Частіше обирались проблеми природоохоронної території, на якій знаходився табір ШМП-2011. Так було проведено рольові ігри на теми “Акції” та “Прес-конференції”.

В рамках практики було проведено 5 занять у дитячому літньому таборі “Біле озеро”, де учні разом з більш досвідченими людьми у різних формах доносили інформацію про охорону природи. Це були ігри, бесіди, вікторини тощо.

Також проведено опитування відпочиваючих та місцевих жителів на предмет відношення до використання моторних човнів на річці Сіверський Донець.

Крім того, під час ШМП-2011 було проведено інспектування заказників, що знаходяться в околицях національного парку. Разом з досвідченими природоохоронцями було зроблено 3 виїзди та опрацьовано 4 заказника місцевого значення.

Було зібрано, оброблено та написано необхідні матеріали щодо використання моторних човнів на річці Сіверський Донець. Учнями школи було написано декілька статей для публікації у засобах масової інформація.

Разом з робітниками парку учні прикладали чимало зусиль, щоб вирішити проблеми, які склалися для природоохоронної території. Проживши на цій території декілька тижнів починаєш краще розуміти проблеми, що склалися, та розуміти необхідність вирішити їх. Тому і після школи учасники школи докладають зусиль, щоб допомогти робітникам парку зберегти вже дорогі всім природні куточки НПП.

Що стосується ефективності школи, то вона визначається кількістю людей, які після школи будуть активно працювати у сфері охорони природи. Це можна спостерігати на протязі наступного півріччя. Тож і ми бажаємо кожному заповіднику, кожному національному парку таких людей, які хочуть, знають навіщо, знають як охороняти та охороняють. І сподіваємося, що таких таборів буде більше і з кожним продовженням захід буде все ефективнішим.