Україна робить перші кроки для будівництва внутрішнього водного шляху E40, порушуючи національне законодавство та потенційно вивільняючи ядерні відходи, які можуть створити мільйонам людей, які мешкають у Києві та між Чорнобилем і столицею, підвищені радіаційні ризики.

  • Проект внутрішнього водного шляху E40 – транснаціональна ініціатива – має а меті з’єднання Балтійського моря із Чорним судноплавним сполучення довжиною 2000 км.
  • Будівництво водного шляху Е40 буде мати цілий ряд руйнівних наслідків для людей і природи та для глобального вуглецевого балансу.
  • Україна розпочала реалізацію проекту шляхом днопоглиблення у Чорнобильській зоні відчуження – мільйони людей можуть зазнати підвищеного радіаційного ризику.
  • Дуже важливо, щоб була проведена Стратегічна екологічна оцінка (СЕО) для отримання усвідомленого обґрунтованого транснаціонального рішення щодо проекту E40.

В Україні на восьми ділянках, запланованих на цей рік, розпочато днопоглиблення річки Прип’ять у рамках будівництва водного шляху Е40. Ця робота проводиться у рамках відновлення двостороннього водного шляху між Україною та Білоруссю, та як перші кроки набагато більш масштабного проекту E40. Чотири з восьми ділянок знаходяться лише в декількох кілометрах від залишків сумнозвісного чорнобильського 4-го реактора, де рештки найбільшої у світі ядерної катастрофи приховані в заболоченому руслі річки. Ця робота триває на основі неповного аналізу рівня радіації і без детальних досліджень, як вимагається законодавством України.

За даними незалежного наукового дослідження французької організації ACRO, 28 мільйонам людей, вниз за течією, які залежать від Дніпра у плані води і їжі, можуть бути створені підвищені радіаційні ризики, якщо будуть продовжуватися днопоглиблювальні роботи в Чорнобильській зоні відчуження. Крім того, річка Прип’ять та Київське рукотворне море стануть постійними джерелами радіоактивних забруднювачів, оскільки для забезпечення успішного функціонування водного шляху Е40 буде необхідне виконання щорічних днопоглиблювальних робіт. Це може привести до забруднення систем водопостачання 8 мільйонів людей, зокрема й населення Києва, водночас зрошення та використання видобутого ґрунту у сільському господарстві може призвести до зараження сільськогосподарських культур, від яких залежать 20 мільйонів українців.

Аріель Бруннер (Ariel Brunner), старший керівник з питань політики для Європи і Центральної Азії міжнародної природоохоронної організації «Birdlife International», попереджає, що «викопувати радіоактивний матеріал і відправляти його вниз по річці в густонаселені райони є безвідповідально. Дійсно, весь шлях E40 – це непродуманий та потенційно руйнівний проект, який просувається вперед, повністю ігноруючи законодавство про СЕО та ОВД».

Запланований водний шлях E40 – це судноплавне сполучення довжиною 2000 км, яке має поєднати Балтійське море з Чорним. Транснаціональна ініціатива польського, білоруського та українського урядів Е40 подається її прихильниками як нова комерційна магістраль між портами Гданськ (Польща) та Херсон (Україна), яка залучить інвестиції та створить нові робочі місця. Проте, техніко-економічне обґрунтування проекту 2015 року було неповним у різних аспектах, зокрема й у розгляді екологічних питань. Участь громадськості також не була врахована, а альтернативи для досягнення стратегічної мети щодо кращого вантажного сполучення між Чорним і Балтійським морями недостатньо вивчені.

Полісся – найбільша в Європі дика місцевість водно-болотних угідь, що охоплює масивні торфовища, які здатні поглинати вуглець, і які є найважливішими середовищами існування для зникаючої європейської дикої природи. Пропозиції Е40 включають випрямлення, поглиблення, запрудження та днопоглиблення річок в деяких найбільш чутливих частинах Полісся. Ці зміни кардинально змінили б режим повені в районі. Окрім загрози порушення та перерозподілу радіоактивних відкладень, водний шлях Е40 пересушить річки, пошкодить ландшафти та негативно вплине на дику природу, і знищить засоби існування місцевого населення. Цей регіон має величезний потенціал в галузі екотуризму та можливостей зеленого розвитку, які також будуть підірвані, якщо розпочнеться будівництво Е40. Зміни гідрологічного режиму регіону також можуть пересушити торфовища Полісся, перетворивши важливий поглинач вуглецю на серйозне джерело вуглецю.

Немає сумніву, що Україна потребує покращення транспортних зв’язків із сусідами та країнами, які розташовані далі, зокрема з Європейським Союзом, але водний шлях Е40 – не єдиний варіант. Будівництво E40 буде надзвичайно дорогим, особливо польська та білоруська ділянки. За поточними оцінками початкові інвестиції становлять понад 12 мільярдів євро. З огляду на високі екологічні, соціальні, технічні та юридичні ризики є велика ймовірність того, що фінансування цих ділянок не буде забезпечено, а без них українська частина проекту матиме мало сенсу.

Транспортування вантажів внутрішнім водним шляхом E40 буде повільнішим, дорожчим, менш надійним та ще й завдаватиме більшого забруднення довкіллю, ніж електрофікованою залізницею , тому будівництво E40 не має сенсу. Натомість пріоритетом має бути інвестування у наявну залізничну мережу, яка з’єднує Балтійське та Чорне моря. Урядам слід модернізувати пункти перетину кордонів, збільшити пропускну спроможність і швидкість руху потягів, та поліпшити логістичну інфраструктуру для ведення транскордонної торгівлі.

На скаргу Національного екологічного центру України 3 вересня Печерський районний суд
м. Києва зобов’язав Офіс Генерального прокурора України розпочати розслідування за фактом днопоглиблення річки Прип’ять без дозволу Держводагентства.

КОНТАКТИ ДЛЯ ЗМІ

Birdlife Europe and Central Asia:

Honey Kohan, Media Officer, BirdLife Europe and Central Asia
Phone: +32 483 55 95 43; Email: honey.kohan@birdlife.org

Wetlands International – European Association:

Eef Silver, Policy Officer, Waters and Rivers

Email: eef.silver@wetlands.org

Національний екологічний центр України

Телефон: +380-44-227 42 21

Електронна пошта: info@necu.org.ua

ПРИМІТКИ ДЛЯ РЕДАКТОРІВ

  • Save Polesia є міжнародним партнерством шести організацій громадянського суспільства. Ми прагнемо захистити Полісся для громадян Білорусі, Польщі, України та Європи – зараз і в майбутньому. Ми виступаємо проти будівництва водного шляху Е40 та за розвиток природного туризму на Поліссі
  • BirdLife Europe and Central Asia є партнерством 48 національних природоохоронних організацій та лідером у галузі охорони птахів. Наш унікальний місцевий та глобальний підхід дозволяє нам забезпечити високий вплив та довгострокове збереження на благо природи та людей. BirdLife Europe and Central Asia є одним із шести регіональних секретаріатів, які входять до  BirdLife International. Засноване в Брюсселі, воно підтримує Європейське та Центрально-Азіатське партнерство та присутнє в 47 країнах, зокрема у всіх державах-членах ЄС. Маючи понад 4100 співробітників у Європі, два мільйони членів та десятки тисяч кваліфікованих волонтерів, BirdLife Europe та Central Asia, разом зі своїми національними партнерами, володіє або управляє понад 6000 природними об’єктами загальною площею 320 000 га.
  • Wetlands International – European Association (WI-EA) є Асоціацією 10 НУО з 6 європейських країн (Великобританія, Іспанія, Італія, Польща, Німеччина, Франція), які спільно працюють з метою підвищення обізнаності про екосистеми водно-болотних угідь та пропаганди сталого використання водно-болотних угідь для людей та природи, зокрема шляхом зв’язку науки, політики та практики. WI-EA є частиною Wetlands International – єдиної глобальної неприбуткової мережі, яка спрямованої на збереження та відновлення водно-болотних угідь, таких як озера, болота та річки. Наше бачення – це світ, у якому  водно-болотні угіддя цінують і плекають їхню красу, а також життя, яке вони підтримують, та ресурси, які вони надають.
  • Національний екологічний центр України – українська громадська організація, створена у 1991 році провідними вченими для сприяння переходу України на шлях збалансованого розвитку, впровадження принципів екоімперативу та екосистемного підходу.
  • Фото для преси доступні тут. Інформація про авторське право включена до супровідного підпису зображень.

Більше інформації про Полісся, водний шлях, рішення і міжнародну коаліцію “Save Polesia” на сайті www.savepolesia.org