Наразі мережами шириться інформація про відновлення міжнародного водного шляху Е40 (МВШ Е40), про підтримку його з боку ЄС, дехто навіть говорить про те, що МВШ Е40 може бути продовженням Транс’європейських транспортних мереж (TEN-T). У цій публікації ми хочемо розвіяти ці міфи.

Першого липня 2019 року листом № 19/01-12/130 НЕЦУ привітав заступника Міністра інфраструктури В. М. Довганя з успішним залученням допомоги ЄС на розвиток української річкової інфраструктури. (У своєму інтерв’ю для ЗМІ Довгань повідомив, що у розвиток української річкової логістики Євросоюз інвестує €50 млн. Із цієї суми €20 млн. вже отримано як технічну допомогу, а €30 млн. – кредит (на 30 років) буде отримано на ремонт шлюзiв, днопоглиблення та ремонт логістичних споруд на Днiпрi).

НЕЦУ у тому ж листі попросив Мінінфраструктури повідомити, на які проекти планується витратити €20 млн. і чи проходили ці проекти процедуру оцінки впливу на довкілля. Відповідь на цей лист НЕЦУ так і не отримав.

Тоді ми вирішили звернутися безпосередньо до інвестора – Представництва ЄС в Україні – з проханням надати інформацію щодо €50 млн., зокрема про призначення технічної допомоги €20 млн. Лист було надіслано у листопаді 2019 року, а у грудні того ж року Делегація ЄС відповіла, що зазначені кошти спрямовуються на відновлення інфраструктури ділянки річки Дніпро від Києва до Херсона. Вони також зазначають, що МВШ Е40 не є частиною мережі TEN-T. У додатках вони надали склад проекту, а також запропонували провести консультації зі співробітниками Делегації ЄС та експертами проекту «Assistance for Dnipro transport development». Окремо Делегація ЄС зазначила, що через ризики цього проекту для довкілля і низький потенціал його трафіку, а також наявність нинішніх альтернативних наземних шляхів, його не варто включати до пріоритетного списку проектів, які ЄС готовий фінансувати.

Таким чином, на відміну від Мінінфраструктури, Представництво ЄС продемонструвало цілковиту відкритість та доброзичливість.

Також, Делегація ЄС звернула увагу на те, що затримка з ухваленням Закону України «Про внутрішній водний транспорт» створює перешкоди для реформ та надходження інвестицій у сектор, зокрема проектів, які фінансуватимуться банками ЕІВ та EBRD.

Водночас зауважимо, що нинішня редакція Закону України «Про внутрішній водний транспорт» несе великі ризики для довкілля та передбачає корупційні можливості, тому заслуговує пильної уваги громадськості і окремої дискусії.

Отже, з цієї відповіді можемо зробити одразу кілька висновків:

  1. ЄС НЕ розглядає проект МВШ Е40 як такий, що вартий впровадження.
  2. ЄС НЕ збирається фінансувати у проекти, які мають низку потенційних ризиків для довкілля вцілому і Полісся зокрема.
  3. Надані €20 млн. як технічна допомога, використовуються на відновлення ділянки середнього і нижнього Дніпра.