Звернення Національного екологічного центру України до Президента України з проханням, не підписувати новий закон про концесію прийнятий Верховною Радою. У громадській організації стурбовані що закон знімає відповідальність з приватних компаній і перекладає її на державний бюджет.
Президенту України
Ющенку В. А.
Секретаріат Президента України
Вул. Банкова, 11
Київ, 01220
Україна
Щодо внесення змін до Закону України ”Про концесії на будівництво та експлуатацію автомобільних доріг”
Вельмишановний Вікторе Андрійовичу!
Національний екологічний центр України (НЕЦУ) висловлює Вам свою високу повагу та повідомляє про таке.
15 січня 2009 року Верховна Рада України прийняла у другому читанні ряд змін до Закону України ”Про концесії на будівництво та експлуатацію автомобільних доріг” (документ 1286-14, остання редакцiя вiд 01.08.2003 на пiдставi 662-15). В результаті внесених змін Закон створює надзвичайно привабливі умови для залучення капіталу у тому числі іноземного для будівництва та реконструкції доріг. Депутати сподіваються, що такі заходи будуть сприяти виконанню запланованих заходів по спорудженню та реконструкції доріг до Євро-2012.
Але ми звертаємо Вашу увагу на те, що подібні зміни також містять негативні наслідки для української економіки. Перш за все, привертає увагу той факт, що норму Закону (Стаття 8, пункт 1), яка передбачала, що «на час будівництва (реконструкції, ремонту) та/або експлуатації об’єкта концесії передбачати не менш як 90 відсотків робочих місць для працевлаштування громадян України та під час виконання будівельних та ремонтних робіт забезпечувати 70-відсоткове використання вітчизняних будівельних матеріалів, виробів і конструкцій» у новій версії Закону було випущено. На наш погляд в умовах фінансової кризи та підвищення рівня безробіття серед населення України, таке положення Закону не можна відміняти, бо воно насамперед захищає інтереси національного виробника та українських працівників.
Крім того, нову версію Закону сформульовано таким чином, що навіть визначення поняття «концесія» (Стаття 1) не передбачає того, що концесіонер повинен взяти на себе частину бізнес-ризиків. Усі можливі ризики перекладено на плечі державного бюджету, тобто платників податків. У Законі прямо сказано про те, що «До джерел доходу концесіонера від експлуатації автомобільної дороги належать… дотації та/або компенсації, що надаються концесієдавцем» (стаття 4, частина 1). Це суперечить самій ідеї концесії, яка передбачає, що держава надає право приватній компанії право експлуатації об’єктів інфраструктури на взаємовигідних умовах. За такого формулювання Закону вигода залишається виключно на стороні приватних партнерів і держава відшкодує збитки у будь-якому випадку. Такий підхід у жодному випадку не сприяє тому, щоб підрядчики проекту намагались зменшити вартість проекту і не виходити за рамки бюджету і часу.
Ми хотіли б привернути Вашу увагу до того факту, що схема державно-приватного партнерства, або концесії, яка була винайдена і втілювалась у життя у західній Європі протягом останніх 20 років, зарекомендувала себе як вкрай непередбачувана і ненадійна. Як така, що призводить до значного збільшення видатків на реалізацію проекту і нерідко призводить до того, що державі доводиться викупати нерентабельні проекти, або виплачувати компаніям-підрядчикам компенсації протягом багатьох років. Часто вона призводить до того, що проект кінець-кінцем коштує в декілька разів дорожче, ніж такий який був би реалізований шляхом традиційних державних закупівель.
Ми додаємо до цього листа доповідь, що називається «Про что молчат бухгалтерские книги». У доповіді наведено шість цільових досліджень, що розкривають дисбаланс між ціною та якістю проектів ПДП, що реалізуються в країнах центральної та східної Європи, і що вказують на цілий ряд проблем, що пов’язані з приватно-державним партнерством.
У зв’язку з зазначеним, ми закликаємо Вас, не допустити підписання законопроекту у тому вигляді, у якому він є зараз. Підписання Закону, який створює ідеальні на перший погляд умови для залучення інвестицій, може у майбутньому призвести до величезних витрат з державного бюджету.
З повагою,
Виконавчий директор НЕЦУ
В. П. Мельничук
Лист Президенту України з приводу нового Закону України \’\’Про концесії на будівництво та експлуатацію автомобільних доріг\’\’
Лист Президенту України з приводу нового Закону України \’\’Про концесії на будівництво та експлуатацію автомобільних доріг\’\’