Стаття, опублікована сьогодні в Guardian, підкреслює серйозну відсутність належних оцінок ризиків запропонованого водного шляху Е40. На сьогодні для мегаінфраструктурного проекту довжиною 2000 км, що охоплює Польщу, Білорусь та Україну, стратегічна екологічна оцінка не проводилася.
Незважаючи на це, днопоглиблення (як частина будівництва цього шляху) вже розпочато в зоні відчуження Чорнобиля України. У той час як у Польщі будівництво дамби Сяржево на Віслі – одне з понад 13, запланованих як частина будівництва водного шляху E40 – здається, також не стоїть на місці.
Днопоглиблювальні роботи на річці Прип’ять в Україні завершені
Супутникові знімки показують, що днопоглиблення вздовж Прип’яті – однієї з останніх річок Європи, що ще вільно протікає – з липня цього року відбулося щонайменше у семи місцях в зоні відчуження Чорнобиля. Метою днопоглиблювальних робіт було поглиблення русел річок до судноплавної глибини 1,6 метра та ширини 35 метрів. П’ять з цих майданчиків знаходяться в межах 10 км від Чорнобильського ядерного реактора. Міжнародне агентство з атомної енергії (МАГАТЕ) рекомендує залишати забруднені донні відкладення непорушеними. Цьогорічне днопоглиблення нехтує цими рекомендаціями, а також порушує закон України про Оцінку впливу на довкілля.
Супутникові знімки високої роздільної здатності показують регулярний потік річки Прип’ять (ліворуч) 6 липня 2020 р. Хоча на зображенні з того ж місця 25 серпня 2020 р. (праворуч) видно, що велика кількість осаду, перемішаного в річці, має вигляд більш яскравих плям завдяки вищому відбиванню світла, що вказує на те, що на цьому місці відбувалося днопоглиблення. Фото надано Planet Labs.
Плани розбудови водного шляху E40 у Польщі
Плани польського уряду щодо будівництва дамби Сяржево на Віслі також не стоять на місці. Це одна з 13-15 дамб, яку потрібно побудувати вздовж річки, щоб зробити водний шлях Е40 прохідним для великих суден. Крім того, країна запустила друге Техніко-економічне обґрунтування для переоцінки водного шляху через Польщу.
Польська та білоруська частини водного шляху Е40 будуть найдорожчими, якщо брати до увагу вартість всього проекту, що складає понад 13 мільярдів євро. Експерти припускають, що це пов’язано із значними фінансовими ризиками та із значним заниженням вартості в техніко-економічному обґрунтуванні 2015 року водного шляху E40.
Катастрофічний вплив на біорізноманіття
Якщо плани водного шляху E40 продовжуватимуться, це вплине на 60 міжнародно-важливих об’єктів дикої природи, а також катастрофічно вплине на біорізноманіття. Півтора мільйона перелітних птахів перебувають на Поліссі щороку, ця територія є важливим місцем зупинки та харчування для них. Полісся також є важливим середовищем для розмноження видів, що перебувають під загрозою зникнення, таких як Великий Плямистий Орел та Водяна Очеретянка, а також притулок здорових популяцій великих ссавців, таких як рись, зубри та вовки.
ДОДАТКОВА ІНФОРМАЦІЯ:
• Читайте повну статтю Guardian тут.
• Читайте попередню статтю Guardian про Полісся (опубліковану в березні 2020 року) тут.