Незважаючи на неприпустимо високі витрати та ризики, пов’язані з будівництвом водного шляху Е40, проект проводжує вперто рухається вперед.

Згідно з експертною економічною оцінкою, проведеною трьома провідними бізнес-асоціаціями Білорусі, витрати, а також ризики, пов’язані із запланованим водним шляхом E40, є неприпустимо високими. Автори дослідження проаналізували техніко-економічне обґрунтування шляху Е40 2015 року (ТЕО), виконаним Морським інститутом у Гданську.

Ось їхні основні висновки:

  • Очікується, що витрати на будівництво водного шляху E40 перевищать 13 млрд. євро. Але ця сума, яка наводить в ТЕО, є заниженою щонайменше на 900 млн. євро для Білорусі та 100 млн. євро для України;
  • Не буде жодних економічних вигод від будівництва всього водного шляху Е40;
  • Інвестиційні ризики, пов’язані з водним шляхом Е40, величезні;
  • Соціально-економічні та екологічні ризики та впливи будуть неприпустимо високими, наприклад, гідрологічні зміни можуть мати значний вплив на залежні від води галузі економіки, такі як сільське господарство;
  • Техніко-економічне обґрунтування не відповідає мінімальним міжнародним стандартам, необхідним для таких досліджень;
  • Водний шлях буде неконкурентоспроможним з автомобільним та залізничним транспортом, якщо не буде субсидуватися;
  • Уряди повинні зосередитись на економічно вигідних альтернативах водного шляху, таким як модернізація існуючої дорожньої та залізничної інфраструктури.

“Одним з основних ризиків є те, що інвестиції не окупляться”, – попереджає Алесь Герасименко, один із авторів дослідження та речник білоруської «Бізнес-спілки підприємців та роботодавців ім. професора М.С. Кунявського».

У цьому випадку платники податків Польщі, Білорусі та Україні змушені будуть покрити витрати на субсидії для водного шляху Е40. Будь-які доходи принесуть користь виключно бізнесу.

Пан Герасименко стверджує, що “немає очевидної причини інвестувати у водний шлях E40 – наша оцінка показує, що краще зосередитись на більш стійких проектах у транспортно-логістичному секторі”. Модернізовані та економічно вигідніші залізничні сполучення між Балтійським та Чорним морями з меншою кількістю негативних соціальних та екологічних наслідків можуть стати перспективним транспортним засобом у майбутньому. Експерти дослідження підтверджують, що перевезення більшості товарів за допомогою електричної залізниці було б швидшим, дешевшим, менш забруднюючим та надійнішим, ніж запропонованим водним шляхом E40. У зв’язку з зазначеним залишається незрозумілим які ринки передбачається обслуговувати транспортною магістраллю Е40.

Час перезавантаження

У всьому світі ми зіткнулися з найсуворішою рецесією з часів Другої світової війни. З цим викликом з’являється рідкісна можливість перезавантажитись та зробити більш відповідальні інвестиції у майбутнє нашої планети. Водний шлях E40 потребує будівельних робіт на маршруті 2000 кілометрів річками – це у 25 разів більше довжини Панамського каналу. Це може порушити останню ділянку недоторканої Європи, зокрема важливі торфовища, що абсорбують вуглець. Будь-яке перенесення транспортування вантажів із залізничного на внутрішній водний транспорт може збільшити викиди парникових газів і вплинути на світовий баланс вуглецю.

У результаті, водний шлях E40 може посилити дві з п’яти основних загроз для світової економіки, визначені Світовим Економічним Форумом: зазнати невдачі у заходах зі стримання зміни клімату та втрата біорізноманіття. Водночас, величезні витрати на проект можуть відтягнути цінні ресурси від більш нагальних інвестицій. Чи мають такі дії сенс у сучасному глобальному кліматі?

Коаліція “Врятуймо Полісся” вважає, що уряди та інвестори повинні визнати вкрай обмежений економічний потенціал водного шляху E40 у Польщі, Білорусі та Україні, і замість цього проєкту зосередитись на стратегічних удосконаленнях інфраструктури, для того, щоб визначити пріоритетність залізничних сполучень.

ДОДАТКОВА ІНФОРМАЦІЯ:

  • «Врятуймо Полісся» – це міжнародне партнерство шести організацій громадянського суспільства. Ми прагнемо захистити Полісся для громадян Білорусі, Польщі, України та для Європи загалом – зараз і в майбутньому. Ми виступаємо проти будівництва водного шляху Е40 та за розвиток екотуризму на Поліссі.
  • Завантажте наш інформаційний бюлетень про економічне дослідження.
  • Дивіться Відео щодо економічного аналізу водного шляху E40 з Алесем Герасименко, головним автором економічного дослідження та речником білоруської «Бізнес-спілки підприємців та роботодавців ім. професора М.С. Кунявського».