21 грудня 2009, Київ, – Національний екологічний центр України (НЕЦУ) закликав Президента України не підписувати новий закон про концесію, прийнятий Верховною Радою. Представники громадськості стурбовані, що закон знімає відповідальність з приватних компаній і перекладає її на державний бюджет.
Зміни до Закону України «Про концесії на будівництво та експлуатацію автомобільних доріг» були прийняті у другому читанні депутатами Верховної Ради України. За задумом авторів, зміни до Закону мають зацікавити приватних інвесторів у реконструкції і будівництві доріг до Євро-2012.
«Ряд поправок до Закону зробили його надзвичайно привабливим для іноземних інвесторів. Але ціна, яку за це Україна може заплатити, буде занадто високою, – каже Олена Міскун з НЕЦУ, – Зокрема, з закону вилучено вимоги обов’язково залучати українських робітників та використання вітчизняних будівельних матеріалів. Це зовсім неприйнятно в умовах фінансової кризи та підвищення рівня безробіття серед населення України».
«Законотворці розраховують на нереальних інвесторів, які б надали державі кредит на 25-30 років і самі б побудували дороги, – продовжує Олена Міскун, – Запропонована схема лише зробить проекти дорожчими для держави. Передбачається, що інвестор отримуватиме грошей достатньо, щоб розрахуватися з кредитами за будівництво, та ще й заробити. Державі було б дешевше самим звернутися за кредитами під ті ж державні гарантії».
Схема державно-приватного партнерства, або концесії, яка була винайдена і втілювалась у життя у західній Європі протягом останніх 20 років, зарекомендувала себе як вкрай непередбачувана і ненадійна. Часто вона призводить до значного збільшення видатків на реалізацію проекту і змушує державу виплачувати компаніям-підрядчикам компенсації протягом багатьох років. Традиційні державні закупівлі виявляються дешевшими.
НЕЦУ закликав Президента не допустити підписання закону в існуючому вигляді.
Підписання Закону, який створює ідеальні, на перший погляд, умови для залучення інвестицій, може у майбутньому призвести до величезних витрат з державного бюджету на користь приватних компаній.
Разом з листом до Президента НЕЦУ додав примірник доповіді «О чем молчат бухгалтерские книги». У доповіді наведено шість досліджень, що розкривають дисбаланс між ціною та якістю проектів ПДП в країнах центральної та східної Європи. Дослідження вказує на цілий ряд проблем, пов’язаних з приватно-державним партнерством.
За додатково інформацією звертайтеся:
Олена Міскун,
координатор мережі CEE Bankwatch Network
тел: +380 44 238 62 60, Email: miskun At Bankwatch.org
Національний екологічний центр України
www.necu.org.ua , russian.bankwatch.org
Примітки
1. Доповідь «Про что молчат бухгалтерские книги» на сайті НЕЦУ:
http://www.necu.org.ua/ppp/
2. Деякі зміни у Законі:
З Закону вилучено статтю 8, яка передбачала, що «на час будівництва (реконструкції, ремонту) та/або експлуатації об’єкта концесії передбачати не менш як 90 відсотків робочих місць для працевлаштування громадян України та під час виконання будівельних та ремонтних робіт забезпечувати 70-відсоткове використання вітчизняних будівельних матеріалів, виробів і конструкцій».
Усі можливі ризики перекладено на плечі державного бюджету, тобто платників податків. У Законі прямо сказано про те, що «До джерел доходу концесіонера від експлуатації автомобільної дороги належать… дотації та/або компенсації, що надаються концесієдавцем» (стаття 4, частина 1).
Більше http://gska2.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc4_2?id=&pf3516=0918&skl=7