Міжнародний водний шлях Е40 Гданськ – Херсон – джерело багатства чи генератор катастроф?

Європейський Союз послідовно розвиває транспортні мережі, у тому числі внутрішньоконтинентальні водні шляхи. Розроблена програма розвитку європейської транспортної мережі (Trans-European Transport Networks [TEN-T]). Особлива увага надається трансконтинентальним шляхам, які об’єднують кілька країн. Фінансуються такі проекти коштом Європейського Союзу, тому держави-члени намагаються добитися щоб їхні проекти потрапили до фінального переліку.

Стараннями Польщі до зазначеної Програми був внесений проект Міжнародного водного шляху Е40, у рамках якого передбачається з’єднати польський Гданськ та український Херсон водним шляхом річками Вісла – Західний Буг – Прип’ять – Дніпро.

За фінансування Програми транскордонної співпраці Польща – Білорусь – Україна на 2007 -2013 рр. Європейського співтовариства у рамках проекту «Відновлення магістрального водного шляху Е40 на ділянці Дніпро-Вісла: від стратегії до планування» у 2015 було завершено підготовку техніко-економічного обґрунтування Проекту (ТЕО).

Цікаво, що розробники ТЕО вважають, що ключ до успіху лежить у Польщі, бо всю р. Віслу потрібно поглиблювати, також потрібно будувати новий канал протяжністю близько 100 км, тому практично всі кошти Проекту мають будуть витрачені саме на польську частину водного шляху. Водночас вважається, що в Білорусі та в Україні водні шляхи, які увійдуть до Проекту Е40, вже практично відповідають стандартам водних шляхів міжнародного значення. Хоча ми знаємо, що це геть не так.

Плани будівництва міжнародного водного шляху Е40 викликали велику стурбованість природоохоронців, а саме ТЕО зазнало значної критики.

Для глибшого вивчення проблеми, НЕЦУ розпочинає серію публікацій, присвячених різним аспектам Проекту Е40. Перша з них отримала назву «Міжнародний водний шлях Е40 Гданськ – Херсон – джерело багатства чи генератор катастроф?».

НЕЦУ вважає, що сам проект міжнародного водного шляху Е40 несе у собі велику загрозу довкіллю, а також створює значні ризики забруднення систем постачання питною водою Києва та інших придніпровських міст. Тому важливим є налагодження діалогу між різними зацікавленими сторонами для пошуку оптимальних рішень для збереження Полісся, водночас забезпечуючи економічне зростання України.

 

Завантажити: Міжнародний водний шлях Е40 Гданськ – Херсон – джерело багатства чи генератор катастроф?