Відкрита заява національних екологічних громадських організацій щодо загроз громадянському суспільству України

Екологічна ситуація в Україні є кризовою. Значна частина водних об’єктів втратила природну чистоту, порушена їх здатність до самоочищення. У державі накопичено понад 35 млрд. тонн відходів, 17% її території зазнає підтоплення, понад 18% – вражено інтенсивною ерозією. За роки незалежності площа земель природно-заповідного фонду збільшилася вдвічі, але займає тільки 4,95% території країни, що значно менше за середній показник для Європи (15%). В Україні найвищий в Європі рівень розораності земель, споживання енергетичних ресурсів і води, вирубування лісів. Цей список можна довго продовжувати.

Складність і наскрізний характер екологічних проблем України вимагають від уряду, політиків, громадськості рішучих дій для їх вирішення. Майбутній глава держави першим повинен розуміти свою відповідальність за екологічний стан території країни. Проте аналіз передвиборчих програм кандидатів на посаду Президента України демонструє, що екологічна проблематика не входить до пріоритетів більшості з них, а у переможців першого туру виборчих перегонів – відсутня взагалі. Так само в їхніх програмах відсутня згадка про громадянське суспільство та його роль у формуванні й впровадженні державної політики, зокрема екологічної.

Водночас досвід незалежної України доводить, що саме громадські екологічні організації в умовах нестабільності влади, її неспроможності ефективно управляти охороною довкілля та природними ресурсами, відігравали та відіграють значну роль у вирішенні екологічних проблем. Підготовка та ухвалення нормативно-правових актів, розробка і прийняття Концепції Національної екологічної політики, інших стратегічних документів, захист і створення об’єктів природно-заповідного фонду, припинення екологічно небезпечної діяльності, яка шкодить здоров’ю, екологічна освіта та просвіта різних верств суспільства, скорочення порушень екологічного законодавства – це не повний перелік результатів діяльності громадських екологічних організацій по всій території України.

Одним із найважливіших напрямків діяльності наших організацій є впровадження в Україні засад екологічної демократії шляхом виконання вимог Конвенції ЄЕК ООН «Про доступ до інформації, участь громадськості в процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля» (Оргуська конвенція, ратифікована 1999р.). Саме на основі положень Оргуської конвенції було підготовлено і затверджено Постанову КМУ №1378 від 15 жовтня 2004 р. «Деякі питання щодо забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики», яка пройшла широке громадське обговорення.

Однак скасування Постанови №1378 та затвердження на заміну їй без дотримання процедури залучення громадськості до підготовки та прийняття цього рішення двох постанов КМУ – №1302 від 26 листопада 2009 р. «Про додаткові заходи щодо забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» та №10 від 6 січня 2010 р. «Про затвердження Порядку залучення громадян до формування та реалізації державної політики» – обмежило право на самоорганізацію організацій громадянського суспільства і створило умови для маніпуляцій громадськими організаціями за допомогою нових процедур. Наприклад, Постанова №1302 була затверджена 26 листопада 2009 р., Асоціація рибалок України була зареєстрована 30 грудня 2009 р., а вже 29 січня 2010 р. ця новостворена організація, про екологічну діяльність якої суспільству нічого не відомо, планує створити Національну громадську екологічну раду. Вимога обов’язкової реєстрації учасників для входу до зали, квота 5–10 людей від організації, приміщення у центрі столиці, агресивна риторика лідера рибалок, безпідставне привласнення широкого спектру екологічних проблем, які знаходяться поза компетенцією рибалок – усі ці елементи примушують нас вважати, що захід є замовленою маніпуляцією.

Ми висловлюємо глибоке занепокоєння спробами окремих політичних структур та створених ними псевдогромадських організацій реалізувати в Україні підміну дієвих незалежних інституцій громадянського суспільства декораціями.

З огляду на сказане вище, ми вимагаємо термінового скасування постанов КМУ №1302 та №10 як таких, що створюють умови для фальшування діяльності організацій громадянського суспільства.

Всеукраїнська екологічна громадська організація «МАМА-86»
Всеукраїнська екологічна ліга
Національний екологічний центр України
Всеукраїнська громадська організація «Чиста Хвиля»
Всеукраїнська дитяча спілка «Екологічна Варта»
Міжнародна благодійна організація «Екологія – Право – Людина»
Всеукраїнський благодійний фонд «Паросток»
Всеукраїнська Громадська Організація «Жива планета»
Українська Екологічна Асоціація «Зелений світ»
Українське відділення міжнародної спілки «Екологія людини»
Національний молодіжний центр «Екологічні ініціативи»

  • mnu1980

    Хочу дать Вам , инициативные Вы наши, ценный совет по улучшению качества работы. А то погляжу я, Вы расходуетесь не на то, что нужно.
    Все свои силы направляйте на контроль за строительством обектов (тех же ВЭС или малых ГЭС) на месте их строительства, а не пресуйте Министерства. Неужели не понятно, что там «сверху» ничего невозможно сделать, пока процветает коррупция.
    Расскажу на примере строительства ветровых станций. Вы хотя бы раз ездили в Крым, чтобы посмотреть, как строятся ВЭС? Вы знаете вообще, что сами директора этих ВЕС не достраивая первой станции выбивают бюджетные деньги на строительство на новых площадках ВЭС, а в итоге, недостроенные станции замораживаются и вложены деньги – вникуда. И сколько на сегодня их вообще рабочих? А все потому, что на новое строительство выделяется всегда больше средств чем на продолжение его. А там где большие деньги….
    Организации вроде Вашей инициируют утверждение новых постановлений и законов, которые как раз поддерживают процветание этой же коррупции (тот же «зеленый тариф»).
    Обычные чиновники с их мизерными зарплатами никак не могут повлиять на то, чтобы директора ВЕС закончили строительство. Это как раз Ваша работа. Вам на это выделяются средства.
    Предлагаю вам данную тему и высветлить в СМИ а не то, какие у нас «плохие» министерства-не реагируют на Ваши письма. На писанину всякий горазд.
    Удачи!

    • натураліст ярослав

      шановний mnu1980!

      дозволю собі кілька речень з нагоди того, що Ви написали.

      1)щодо міністерств і застосування сили громадськими організаціями.
      Можна тільки погодитися, що потрібно добиватися на місцях, щоб щось будувалося. Але – це заява еко-організацій національного рівня, вони не завжди знають, хто, де і що будує. Тому, окрім того, що Ви вимагає зміцнити контроль за таким будівництвом, скористайтеся своїм правом як громадянина це теж робити (чи створіть місцеву організацію, чи співпрацюйте з філією однієї з цих, що підписали цю відозву), і також дозвольте міністерствам контролювати, що ж там будується (хоч це не просто, Ви праві).

      2)про ВЕСи в Криму.
      Я їздив в Крим, і бачив що робиться. Мої враження: є мінімум два типи ВЕСів. 1-й – ті, що згідно державної програми почали будуватися кілька років назад і навіть кілька тижнів працювали (Судак, Донузлав і мабуть ще десь, можна уточнити). Вони будувалися за бюджетні гроші, директором був, якщо я не помиляюся, якийсь п. Богма (колишній офіцер, говорили, з Севастополя). Не були добудовані, не були інтегровані в енергосистему, не були організовані економічно і інституційно. Більшість обладнання зараз пошкоджене, інфраструктура старіє, шансів все це врятувати мінімум. Звичайно, за це мають відповісти ті, хто це фінансував і хто брав в цьому участь (і п. Богма; велике питання, чому з цим не розбираються, чи місцеві, чи контролюючі структури?). А державні гроші на це дійсно скінчилися.
      2-й тип ВЕСів, які починають будуватися – приватні. Цим займаються різні інвестори (я знаю трьох), вони фінансують кілька об”єктів в різних місцях, і це вже інші гроші і інший підхід. Ці ВЕСи будуть побудовані, і цьому допоможе “зелений тариф”.

      3)про “тариф”. Як один з аргументів, чому не працюють побудовані вітряки (наприклад, мені це говорили місцеві жителі на Меганомі, в Бугазі) – висока ціна вітроенергії. І тут дві проблеми – перше – штучно низька ціна на традиційну енергію (бо в “атомній” енергії не закладена ні ціна радіоактивних відходів, ні виведення з експлуатації АЕСів, ні затрати на ліквідацію катастрофи на Чорнобильській АЕС – навіть ЧАЕС атомники передали МНС, щоб не псувала свято будови нових реакторів, аналогічно з іншими – і ТЕСами і ГЕСами/ГАЕСами), по-друге, тимчасово висока ціна вітроенергії. І це варто врегулювати в інтересах суспільства, природи і держави, а не атомно-теплового лобі, в стратегічній перспективі, а не на “зараз”, бо це завжди буде – “не время…”.

      4)уточнення: прямим чином гроші на те, щоб добиватися добудови старих ВЕСів, які закопав п. Богма, громадським організаціям ніхто, наскільки я знаю, не давав. Діють вони в основному на громадських засадах, себто безплатно, а гроші (невеликі!!!) зрідка отримують на конкретні проекти, за які треба чітко звітувати. Це може бути, наприклад, проект про інформування населення щодо перспектив альтернативної енергетики. І ще: мені невідомі проекти для громадських організацій щодо будівництва ВЕС.

      5)щодо висвітлення теми в ЗМІ – так, це правильно, і це треба робити. Давайте робити це разом, і заставляти держслужбовців і директорів працювати краще. І тоді у нас буде шанс. А інакше силуети нерухомих вітряків будуть мовчазним докором нам з Вами.

  • Sco

    В Лисичанске опасные отходы производства техткани выливают прямо в землю!
    Видео и обращение здесь!
    http://www.lisichansk.in.ua/main/news/lis/794-obrashhenie-pomogite-prekratit-bezzakonie-video.html