Підсумки відкритої дискусії «Дніпро: життєдайна річка чи канал для проекту Е40? Як шукати компроміс у справі відновлення річкового транспорту?»

За ініціативи Національного екологічного  центру  України (НЕЦУ) під головуванням першого заступника Черкаської облдержадміністрації Тараса Висоцького у приміщенні прес-центру ОДА 31 травня 2019 відбувся круглий стіл на тему

«Дніпро: життєдайна річка чи канал для проекту Е40? Як шукати компроміс у справі відновлення річкового транспорту?»

Ідея міжнародного водного шляху E40 – з’єднати Балтійське море з Чорним морем через Польщу, Білорусь, Україну (Гданськ – Херсон). Українська частина водного шляху Е40 має пролягти річками Прип’ять (яка проходить через Чорнобильську зону відчуження) та Дніпро.

Проект передбачає суттєвий вплив на річки: зміни гідрологічного та гідро-екологічного режимів, будівництво та реконструкцію гідротехнічних споруд, збільшення розміру фарватеру, вирівнювання русла річок, днопоглиблювальні роботи тощо. Екологічна спільнота вважає, що це призведе до деградації цінних водно-болотних угідь, ареалів оселищ цінних біотопів, негативно вплине на природні території України в руслах річок, зокрема, Дніпра. Це тягне за собою зменшення запасів водних ресурсів Європи та зміну клімату в регіоні.

У дискусії взяли участь співробітники різних підрозділів Черкаської обласної облдержадміністрації, регіонального управління водних ресурсів, депутат Черкаської обласної ради, вчені, представники громадськості.

З презентаціями виступили представники НЕЦУ Георгій Веремійчик, Олександр Гусєв, Дмитро Іванов (голова Канівського підрозділу НЕЦУ), голова Черкаської організації ГО «Всеукраїнськя екологічна ліга»,  член громадської ради при ОДА Наталія Фоміна.

Георгій Веремійчик та Олександр Гусєв поінформували учасників круглого столу щодо поточної ситуації довкола проекту водного шляху Е40 та його загрози для довкілля та людей.

Дмитро Іванов наголосив, що проект Е40 загрожує єдиній природній ділянці русла Середнього Дніпра між Каневом та Черкасами де є  чимало островів та водно-болотних угідь, які підпадають під захист кількох європейських конвенції. Ця ділянка Дніпра з прилеглим узбережжям мала бути включена до Національного природного парку «Середньодніпровський», створення якого передбачене стратегічними планами розвитку області. Але днопоглиблення та інші техногенні втручання для впровадження шляху Е40 можуть надзвичайно негативно вплинути на цю територію.

Наталія Фоміна висловила думку, що проблема Е40 має стати предметом активного обговорення в області, і крім того, пообіцяла винести проблематику Е40 на чергове засідання громадської ради.

Учасники круглого столу практично одностайно висловили велику стурбованість щодо ризиків, пов’язаних із  проектом міжнародного річкового шляху Е40 і особливо ризиків радіоактивного забруднення систем водопостачання придніпровських міст. Було зазначено, що проект Е40 потребує глибокого наукового аналізу та широкого обговорення громадськістю.   

Перший заступник голови ОДА Тарас Висоцький, резюмуючи розмову, зауважив, що обговорення проблеми проекту міжнародного річкового шляху Е40 варто вести з урахуванням формуванням нових підходів розвитку водного транспорту на Дніпрі та політики захисту і збереження річок.

Тарас Висоцький, перший заступник голови ОДА