Оцінка впливу на довкілля для біогазової енергетики – НЕЦУ поділився досвідом на конференції «AgroPower: Біогаз»

21-22 червня 2018 року у Києві проходила перша в Україні конференція присвячена ролі біогазової енергетики у сільському господарстві «AgroPower: Біогаз».

Учасниками заходу стали представники тваринницьких підприємств, цукрових заводів, агрохолдингів, підприємств харчової промисловості, керівники діючих біогазових комплексів. У конференції також взяв участь Голова Правління Біоенергетичної асоціації України Георгій Гелетуха, чий виступ був присвячений змінам в існуюче законодавство щодо стимулювання виробництва ВДЕ в частині біоенергетики взагалі, і біогазової енергетики, зокрема. Учасники обговорили ринок біогазу,  технологічні рішення разом з економічними, фінансовими, інвестиційними рішеннями.

Експертка НЕЦУ, представниця ВП НЕЦУ «Вітер Змін», Катерина Журбас виступила на конференції з доповіддю «Соціальна відповідальність або як «домовитися з населенням»? Чому процедура оцінки впливу на довкілля стала обов’язковою і який її механізм?»

Процедура оцінки впливу на довкілля (ОВД) є європейською практикою і обов’язком України згідно Угоди з ЄС. Статтею 363 Угоди про асоціацію передбачається поступове наближення законодавства України до права та політики ЄС у сфері охорони довкілля, яке здійснюється відповідно до Додатка ХХХ до цієї Угоди.

На виконання міжнародних зобов’язань України та транспозиції Директиви 2011/92/EU of the European Parliament and of the Council of 13 December 2011 on the assessment of the effects of certain public and private projects on the environment (Директива ЄС) із Стратегічної екологічної оцінки (СЕО) та Оцінки впливу на довкілля (ОВД), а також положень Оргузької конвенції та Конвенції Еспо Верховною Радою України було ухвалено Закон України від 23.05.2017 № 2059-VIII «Про оцінку впливу на довкілля» (далі Закон).

Закон має на меті створення прозорих процедур для уникнення суб’єктивного вирішення питань щодо необхідності проведення такої оцінки у кожному конкретному випадку.

Водночас Закон містить низку концептуальних та структурних прогалин, термінологічних та процедурних неузгодженостей, а також створює ряд нових ризиків в процесі свого запровадження та застосування. Закон потребує подальшого вдосконалення своєї концепції та структури, а також заходів з практичного запровадження і застосування.

Втім, поставитися до процедури  ОВД треба з усією відповідальністю, оскільки її порушення в деяких випадках може мати серйозні правові наслідки для бізнесу.

Катерина Журбас розповіла про процедуру ОВД та її особливості у відповідності до нового Закону України № 2059-VIII , про те, як пов’язана ОВД і соціальна відповідальність, про виявлені недоліки у новому Законі та про проект з управління процесом проходження процедури ОВД, враховуючи матеріальні та нематеріальні ресурси, який на даний час розробляють члени НЕЦУ.

ОВД може бути і зараз часто розглядається як позитивний процес, що спрямований до встановлення до максимально збалансованого співвідношення між людським розвитком та довкіллям. Сутність та використання ОВД змінюються, оскільки співвідношення між цінностями та перспективи також змінюються.

ОВД відходить від використання у якості прямолінійного інструменту захисту довкілля та соціального розвитку. Сьогодні ОВД можна розглядати не лише як метод чи процес, мінливий в умовах зміни екологічної політики та управлінських можливостей, але й сприймати як чутливий індикатор екологічних цінностей у складному екологічному суспільстві.

Деталі за телефоном +380-44-223-17-16, info.necu@gmail.com
Катерина Журбас, kzhurbas08@gmail.com
Курс з ОВД: protw.github.io/eco/