Фото: користувач Ekhinos сайту Flickr.com

15 листопада 2011, Київ. – Проект оновлення Енергетичної стратегії України до 2030 року базується на нереалістично завищених прогнозах зростання економіки та споживання електроенергії. Це може призвести до неефективного витрачання коштів платників податків та нераціонального використання паливно-енергетичних ресурсів.

Так, за базовим сценарієм, у Енергетичній стратегії передбачається щорічне зростання ВВП на 5% від 2009 до 2030 років, та середнє щорічне зростання споживання електроенергії на рівні 2,3%. Однак уже сьогодні макроекономічна ситуація, що склалась в Україні та в світі, дає привід сумніватись в запропонованих Стратегією прогнозах. Так, Європейський банк реконструкції та розвитку прогнозує уповільнення темпів зростання ВВП України в 2012 році до 3,5%1, а у випадку рецесії економіки єврозони можливе нульове зростання ВВП.

Погіршення прогнозів зростання економіки України пов’язується як із зовнішніми, так і з внутрішніми факторами. Серед них – зниження попиту на український експорт, криза європейського фінансового сектору, що ускладнює залучення нових кредитів та реструктуризацію діючих, від’ємне сальдо зовнішньої торгівлі України, що збільшує тиск на національну валюту тощо. Таким чином, “високого економічного зростання”, як це передбачено проектом оновлення Енергетичної стратегії, найближчим часом не очікується.

Це означає, що не буде й швидкого зростання споживання електроенергії. Тому кошти, що будуть виділені згідно з оновленою Енергетичною стратегією на будівництво нових генеруючих потужностей, будуть використані неефективно. Зокрема, в Україні й досі є надлишкові електростанції, які простоюють через відсутність попиту на струм.

«Проект ще не прийнятий, але вже має мало спільного з реальністю. Цілком зрозуміло, що якщо в програмі закладені заздалегідь нереалістичні показники, то вся програма приречена на провал, а гроші будуть витрачені неефективно, оскільки невиконання одного пункту програми веде до провалу іншого. Основним фокусом оновленої редакції Стратегії має бути не збільшення виробництва електроенергії, а зниження енергоємності української економіки до європейського рівня, зменшення втрат та зниження тиску на навколишнє природне середовище», – говорить Артур Денисенко, координатор енергетичної програми Національного екологічного центру України.

Окрім цього, перегляд Енергетичної стратегії відбувається непрозоро. До процесу не залучені навіть провідні державні науково-дослідні інститути, немає жодного публічного обговорення та консультацій з громадськістю. Відсутність діалогу між розробниками Стратегії та незалежними експертами провокує недовіру до влади та підозри у лобіюванні певних бізнес інтересів.

Енергетична стратегія України на період до 2030 року була прийнята у 2006 році. Ще на етапі підготовки Стратегія була розкритикована експертним середовищем та громадськими організаціями за нереалістичні показники зростання економіки України, а також за заздалегідь нереальні плани будівництва нових генеруючих потужностей. Проте документ приймався без публічного обговорення та консультацій з громадськістю.

Стратегією передбачено її оновлення та актуалізація кожні 5 років, тож наразі відбувається її процес оновлення. Координатором розроблення оновленої Енергетичної стратегії дорученням Кабінету Міністрів України визначено приватний Фонд «Ефективне Управління»2.

За додатковою інформацією звертайтеся, будь ласка:

Артур Денисенко,
координатор енергетичної програми Національного екологічного центру України,
044 238 62 60
050 160 27 14
arthur.denisenko at necu.org.ua